De brutomarge verbeterde in het derde kwartaal dankzij de verkoop van producten met een hogere marge. ,,Dit zijn meestal duurdere producten”, bevestigde Anbeek. Of dit iets te maken heeft met een verbeterd consumentenvertrouwen, durft Anbeek niet te zeggen. ,,We hebben onze klanten beter kunnen overtuigen van de aankoop van deze producten. Hier zetten we al langer op in.”
Zowel in Nederland als in Duitsland ziet Beter Bed een verbeterde trend, maar de vraag in Nederland herstelt wat sterker. ,,In Duitsland neem het consumentenvertrouwen toe, maar blijft de koopbereidheid achter. Het spaarquotum neemt niet af, terwijl dat een jaar geleden wel zo was.”
Voorzichtig
Anbeek blijft voorzichtig over het vierde kwartaal. Beter Bed zei vrijdag voor heel 2010 te rekenen op een winststijging van circa 10 procent op jaarbasis. In het vierde kwartaal zou dat neerkomen op een nettowinst van 10,3 miljoen euro, ten opzichte van 11,9 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.
,,We blijven voorzichtig, omdat de ontwikkelingen lastig te voorzien zijn. Bovendien is de vergelijkingsbasis heel sterk.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl